VIP-dag offertestrategie

*Binnenkort*

Masterclass Sneller ja op je offertes

Een slimme offertestrategie voor B2B-dienstverleners die geen belangrijke orders meer willen mislopen

 

Jouw organisatie biedt kwaliteit. Geen twijfel over mogelijk.

En met potentiële klanten voer je leuke salesgesprekken. Je maakt uitgebreide offertes die er ook nog eens fancy uitzien. Je volgt goed op. In ieder geval besteed je aandacht aan het proces.

Maar het duurt lang voordat de prospect een knoop doorhakt. Of het project wordt vergeven aan een andere leverancier. Een die het voor een lagere prijs doet. Of het hele plan wordt voorlopig in de koelkast gezet.

Was de orderwaarde € 60.000? Dan gaat er al € 60.000 aan je neus voorbij. Zonde! Om nog maar niet te spreken van de tijd die je kwijt bent. 

 

Conversie verhogen

Met een paar aanpassingen kun je waarschijnlijk de conversie nog flink verhogen en de offerte-doorlooptijden verkorten. Of dat echt zo is, achterhalen we samen in een gratis gesprek.

Vinden we allebei dat er kansen liggen om vaker en sneller een akkoord te krijgen? Dan besluit je of je de VIP-dag ( = een ochtend of middag via Zoom of op locatie) wil doen. Dat kan binnenkort tegen een gereduceerd tarief, omdat het een pilot betreft. 

Maar laten we eerst kijken of deze dag datgene is wat je nodig hebt.

Vraag een gratis gesprek aan

Of lees nog even verder. 

 

Mis je een echte offertestrategie?

Heb je leuke gesprekken gevoerd, zorgvuldig een kostencalculatie gemaakt en veel aandacht besteed aan de offerte, krijg je – na een paar keer bellen – te horen dat:

  • De potentiële klant het te duur vindt 
  • Ze toch maar bij de huidige leverancier blijven
  • Dit bij nader inzien pas in het nieuwe jaar gaat spelen  

 

Herken je dat? Mij gebeurde het in ieder geval regelmatig. Als copywriter schreef ik goede voorstellen, maar desondanks mondden lang niet alle offertes uit in een opdracht. Sommige opdrachten werden uitgesteld (“misschien toch maar volgend jaar, laten we in december nog even contact hebben”). Andere opdrachten gingen naar concurrenten die goedkoper waren. En bepaalde offerteprocessen duurden lang, omdat er ergens onderweg nog een nieuwe beslisser opdook die weer een andere visie had.

En daar heb ik iets op bedacht: een methode waarmee ik wél een akkoord krijg en me ook nog eens flink tijd bespaart. 

 

Nieuwe aanpak

Toen er weer eens een nieuwe offerte-aanvraag binnenkwam, besloot ik het volgens mijn nieuwe methodiek aan te pakken. De offertes bleef ik natuurlijk als een copywriter schrijven, maar de gesprekken die eraan voorafgaan heb ik anders ingericht. Daarnaast gebruik ik bepaalde gesprekstechnieken die psychologen en maatschappelijk werkers ook inzetten. En dat maakt een enorm verschil: de offertes schrijf ik nu sneller, ik krijg eerder antwoord en dat antwoord is vaker ‘ja’. 

Op deze manier heb ik zelfs een van de leukste en mooiste opdrachten binnengesleept. Bij een marktleider nota bene.  

Iedere aanbieder van (hooggeprijsde) diensten en maatwerkoplossingen kan deze methodiek overnemen.  

Wil je er meer over horen? En checken of jij ook sneller ‘ja’ op je offertes kunt krijgen? 

Vraag een gratis gesprek aan

 

Wat krijg je met de Masterclass Sneller ja op je offertes?

Als je na het gratis gesprek besluit om ervoor te gaan, krijg je een offertestrategie waarmee je de kans op een “ja!” vergroot en die je minder tijd kost. Want je weet hoe je:

  • de gesprekken zó inricht dat de potentiële klant al voorkeur voor jouw bedrijf krijgt, nog voor het ontvangen van je offerte
  • ervoor zorgt dat je prospect al ja-knikkend door je voorstel bladert
  • nauwelijks nog tijd kwijt bent aan het opvolgen 

En helemaal handig: Je nieuwe aanpak kun je meteen de volgende dag gebruiken.  

 

Hoe ziet het er concreet uit? 

We hebben 3 contactmomenten: de start-call, de VIP-dag zelf en de support-call.

 

Start-call:

We beginnen met een start-call waarbij we de huidige offertestrategie onder de loep nemen: we brengen in kaart wat al goed gaat en wat de verbeterpunten zijn. Ook bekijk ik alvast een offerte die je het afgelopen jaar hebt gestuurd (namen en prijzen kun je weghalen). 

De masterclass zelf: 

De masterclass zelf is een ochtend of een middag via zoom of bij jullie op kantoor. Hierbij zijn 1-4 collega’s aanwezig, bijvoorbeeld de (commercieel) directeur, account manager, relatiebeheerder of medewerker new business. Tijdens deze ochtend of middag stellen we de offertestrategie bij of maken we een heel nieuwe aanpak. We nemen verschillende gesprekstechnieken door en we stellen vast hoe de offertes nóg beter worden. 

Support-call:

Voor alle vragen die na de masterclass opborrelen, is de support-call. Ook kun je bepaalde situaties voorleggen. 

 

Review 

“Nadat Cecile vorige week langs is geweest, schieten wij de bal in het doel bij het maken van offertes. Cecile heeft ons uitgelegd hoe we het slagingspercentage van onze offertes kunnen verhogen. Ze heeft ons door de stappen meegenomen en heeft ons de ingrediënten aangereikt die wij nodig hebben om onze offertes te optimaliseren. Het was een leerzame dag.”

Frank Kastelein, directeur van Escape Room Designer, leverancier van o.a. cybersecuritytrainingen

 

Slagingspercentage verhogen

Wil je net als Frank ook een aanpak waarmee je het slagingspercentage op je offertes verhoogt? 

Vraag eerst een gratis gesprek aan